Menggilap Sifat Keunggulan
Menurut Ibn Miskawayh seorang ahli falsafah akhlak abad ke 10 (941-1030) dalam karyanya Tahzib al-Akhlaq,
setiap kejadian mempunyai sifat keunggulan masing-masing sesuai dengan
fungsi dan peranannya dalam kehidupan. Misalnya, batu mempunyai sifat
keras bagi membolehkannya digunakan dalam pelbagai urusan pembinaan.
Sementara di dalam alam haiwan pula, kuda mempunyai sifat kelajuan yang
menjadikannya tunggangan yang pantas bergerak. Sementara sebilah pisau
mempunyai sifat ketajaman yang menjadikannya alat yang boleh memotong
dengan mudah dan berkesan. Dengan kata lain, keunggulan sesuatu perkara
menjadikan manfaatnya lebih besar dan bermakna dalam kehidupan.
Sifat
keunggulan ini pula, sekiranya dimiliki di tahap yang sempurna dan
terbaik oleh sesuatu benda dalam kelompoknya bakal menjadikannya lebih
bernilai dari benda lain dari kelompok yang sama. Contohnya, batu
permata lebih bernilai dari batu-batu yang lain kerana di samping
kecantikannya, ia merupakan batu yang paling keras. Begitu juga dengan
kuda jenis arabian dianggap antara kuda yang paling hebat kerana kepantasannya berbanding kuda yang lain.
Berdasarkan
permisalan di atas, persoalan yang menarik untuk difikirkan apakah
keunikan manusia yang dicirikan oleh al-Qur’an sebagai sebaik-baik
kejadian (Surah al-Tin:4), dan apakah yang membezakan kehebatan sesama
manusia?
Berdasarkan
huraian yang diberikan oleh al-Qur’an dan huraian para ulama pengkaji
hakikat diri manusia seperti Ibn Miskawayh dan Imam al-Ghazali, keunikan
manusia terletak kepada kurniaan akal yang diberikan Allah kepadanya.
Dengan akal, manusia mampu berfikir dan merenung bukan sahaja mengenai
alam sekelilingnya tetapi juga tentang dirinya sendiri. Dengan akal yang
sihat manusia mampu membezakan antara kebaikan dan keburukan lantas
membuat keputusan dan bertindak hasil penilaian akalnya . Disebabkan
keistimewaan ini juga, manusia, berbanding makhluk Tuhan yang lain,
diberikan pertanggungjawaban dan amanah untuk menjadi hamba Allah yang
sedar akan tanggungjawab penghambaannya ditambah dengan amanah sebagai
khalifah yang bertanggungjawab mentadbir alam ini.
Sebagaimana
juga permisalan batu dan kuda di atas, ketinggian nilai seorang manusia
berbanding yang lain juga bergantung kepada sejauh mana akalnya sebagai
sifat keunggulannya digilap dan dimantapkan. Akal yang digilap dan
dibina dengan baik pasti akan menghasilkan kebijaksanaan (hikmah), satu sifat keutamaan (fadilah)
yang disifatkan oleh Al-Qur’an sebagai salah satu sifat kenabian dan
mereka yang terpilih seperti Luqman al-Hakim. Al-Qur’an menegaskan
bahawa “Mereka itulah orang-orang yang telah Kami berikan kepadanya
Kitab Suci, dan Hikmah, serta pangkat kenabian” (al-An’am:89).
Al-Qur’an juga mengaitkan kebijaksanaan dengan kebaikan yang banyak (khayran kathir) “Dan sesiapa yang dikurniakan kebijaksanaan sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang amat banyak,” (al-Baqarah:269).
Dengan
kebijaksanaan para Rasul dituruti dengan hikmah para ulama yang telah
mewarisi mereka, manusia dan alam keseluruhannya dicucuri rahmah dan
kebaikan. Ilmu dan hikmah yang tersebar memandu manusia untuk menjalani
kehidupan yang aman dan sejahtera. Kebijaksanaan akan menghasilkan
keharmonian dan keadilan dalam masyarakat.
Namun,
kebijaksanaan inilah yang nampaknya semakin hilang dalam kehidupan
manusia sekarang. Pelbagai bentuk ekstremisme dalam masyarakat sama ada
dalam bentuk pemikiran ataupun dalam bentuk tindakan telah menghancurkan
keamanan dan kesejahteraan manusia yang diwarisi dari generasi
terdahulu. Manusia sudah lupa menggilap ciri keunikannya iaitu akal,
sebaliknya menggilap sudut yang lebih rendah dalam dirinya iaitu emosi
dan ammarah yang kalau digilap hanya akan menghasilkan kebencian,
permusuhan dan kehancuran. Akal yang sihat tidak lagi menjadi neraca
penilai yang adil tetapi telah diinjak dan diabaikan.
Justeru,
manusia harus dikembalikan kepada nilai keunggulannya yang telah sedia
membeza dan mengangkat martabatnya dalam kalangan makhluk Tuhan, bukan
menghina diri mereka “setaraf dengan binatang ternakan malah lebih
sesat” (al-A’raf:179).
Ditulis oleh Dr. Mohd Farid Mohd Shahran. Posted in ikim.gov.my
No comments